söndag 29 juli 2007

Sommarkrysset PGM 9 - Rickard Olsson-style

Gry gick och gifte sig, så vi hade Rickard Olsson som programledare denna gång. Manusarbetet blev krafigt annorlunda med honom som programledare. Vi (som i Rickard och jag) späckade verkligen manus med småskämt och ordbajs. Det ledde till att vi var några minuter över tiden och fick redigera ner texten innan sändning. Trots det var aktivitetsnivån i sändningsbussen betydligt högre än med Gry som programledare. Gry kör manus, spik på tiden och man sitter lugn som en filbunke hela direktsändningen. Rickard är mer spontan, ändrar slutord, tar saker i stunden, men han är en större komiker än vad Gry är. Bägge är dock helt fantastiska att jobba med!

Jag är grymt imponerad av Rickard och Gry och det har varit ett sant nöje att jobba med två av Sveriges bästa programledare i sommar.

Program 9 då? Största orosmomentet var Peter Stormares flyg. Det blev lite omkastningar i dagsplanen, men allt var lugnt när han var på plats. En sak jag gillar med "amerikanska" stjärnor är att dom vet att om man är med i TV, då ska man leverera. Inga primadonna-fasoner. Det gjorde verkligen Stormare.

Programmet blev på det stora hela skitbra. Poodles inledde och det är faktiskt ett nöje att se Kicken mangla sina trummor. Kikki visade vad rutin är. Lasse Lindhs låt är grym. Mimmi fick mig nästan att gråta glädjetårar, pappa till dotter som jag är.
Ljuset var perfekt. Publiken var entusiastisk, vilket också bildproducenten Marius Bratten, fångade på ett utmärkt sätt.
Rickard var väldigt duktig också. Han gjorde fantastiskt ifrån sig. Första gången. Trots att han var lång på tiden i början fick han ihop det på ett rutinerat sätt. Proffs!

Efteråt drog vi till Bellmansro för traditionell efterjobbetöl. Jag stannade en stund. Skulle ta bussen från Slussen, men Rickard Olsson gav mig båtlift till Boule och Berså, så det blev buss från Henriksdal istället. Kungligt att kunna ta båten till jobbet.

Slutligen vill jag säga (innan semestern):
Tack Baluba, ni är en skitbra arbetsplats. Vi ses snart.
Tack redaktionen för att ni är så trevliga och proffsiga människor.
Tack Hans (producenten), för att du trodde på mig.
Och Tack Mathias!
(Värsta tacktalet! Tror han att han har vunnit en Oscar?)

Jag kommer nog fortsätta blogga trots semestern. Ryggdunkarna från dom mest oväntade håll gör att jag känner mig tvingad. [Infoga smiley här]


Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Inga kommentarer: