onsdag 30 juli 2008

Vilken säsongsavslutning!

Nu är jag lite speedad efter avslutningskvällen av Stand-up i Glashuset, så jag varvar ner framför datorn med Fäbodknäcke, mjölk och ett blogginlägg.

Restaurangen var packad till bristningsgränsen. Jag tog beslutet att köra ganska kort innan jag lämnade till Christopher Linnell. Han har drivit egen klubb och är ju trygg med att gå på snabbt. Han hade ett väldigt bra och roligt publiksnack och hans rutiner är roliga och väldigt skämttäta. Kul att se!

Sen gick jag upp och körde en specialare där jag gjorde en vetenskaplig analys av vem som egentligen var den bästa programledaren av "Grattis Victoria!": Batra eller Järvheden. Det gick bra. Jag förväntade mig att det skulle gå bra, men det gick väldigt bra.


Blädderblocksbilden av David Batras släktträd

Järvheden inledde med den av SVT censurerade, men för "Grattis Victoria!" skrivna, låten Kungpung. Väldigt rolig. Han körde sen mycket nya grejor som jag inte hört och han är en av dom som vänder och vrider bäst på ett ämne av alla svenska komiker tycker jag. Feeder-låten och finstämda Fitta-låten fanns också med. Ett som alltid väldigt bra set av hemmasonen Järvheden. Han är från Värmdö, men har aldrig haft ett gigg där. Synd att han inte kunde headline:a en egen kväll. Det hade han förtjänat!

Paus.

Jag publiksnackade lite och påade David elakt och länge.

David avslutade sedan med bravur. Lite material och sen på publiken. Väldigt sällan hör man David Batra nämnas i grenen publiksnack. Jag tycker han är bäst på det. Vissa saker är rutin, men ibland är han bara SÅ kvick. David fick liksom pausa ibland för att publiken skrattade som om dom bad om nåd. Fantastiskt. David bör alltid finnas med i en diskussion med rubriken "Sveriges bästa ståuppkomiker". Helt klart en värdig avslutning på en artistmässigt excellent säsong!

För övrigt är det skönt att jag blivit så lovebombad för mitt konferencierskap den här sommaren. Tänk att man ska behöva stå och lyssna på folk som berömmer en fem minuter i sträck [här hade en idiot infogat en smiley]. Tack kära publik! Jag älskar er.

Inga kommentarer: