onsdag 14 maj 2008

Tankar om film

Gick förbi en filmaffisch med Owen Wilson på och tänkte: om jag hade varit Hollywoodregissör hade jag nog haft ungefär samma cast som Wes Anderson i mina filmer.

Och sen tänkte jag på att jag fortfarande inte förlåtit Göteborgs Film Festival för att dom slarvade bort mina förebeställda biljetter år 2000. Hade köpt till American Beauty och Being John Malkovich, som jag fick se senare på Filmstaden Söder istället för på Draken. Den sistnämnda filmen är en av mina absoluta favoritfilmer. Charlie Kaufmans manus är inte bara oerhört roliga; dom ställer också frågor om vilka vi är på ett sätt som ingen annan gör.

Men egentligen tror jag att inga av dom här filmtankarna har med mitt uppdämda biobehov att göra (ett sånt behov har alla småbarnsföräldrar). Det är nog snarare så att jag har dåligt samvete för att jag inte läst Cannes-sketchen som André ska spela in för Morgonsoffan - IDAG! Det gör jag nu.

Hörs sen.

Inga kommentarer: