tisdag 20 maj 2008

Today Now

I kommentarsfältet hittade jag följande från signaturen Bertil:
"Tänkte på morgonsoffan när jag såg det här. Fast det här är bättre.
Gör något sånt, inte folk som slår sig."

Jag tycker Today Now är jättebra. Deras manus är suveräna. Dom kan gå mycket, mycket längre än vad vi kan. Exempelvis skulle SVT aldrig göra den här sketchen.

Fast dom gör lösa sketcher. Vi gör ett helt program. Dessutom tycker jag att vi är bättre än dom. Åtminstone formmässigt.

Morgonsoffan är en flera år gammal idé, men vi blev jätteglada när Today Now kom i höstas. Det blev en slags målbild. Vi penslade på ett lager Amerika på Morgonsoffan, som annars mest är inspirerat av våra svenska morgonprogram. Vi undrade: kan David och Petra bli så bra som Jim och Tracy? Ja, det kunde dom. Dom blev fanimej bättre också.

Innehållsmässigt? Ja, vårt första avsnitt var mer som The Onion. Det blev för segt. Igen: tänk på att vi ska göra 28 minuter. Vi måste både ha folk som slår sig och satir. Se tio raka "In the know" sketcher på The Onion så fattar du att det aldrig kan bli ett helt humorprogram av det.

Tack Bertil för en bra kommentar. Alltid glad när någon efterfrågar lite intelligentare humor. Men den kommer man få finna i andra sammanhang. Tänk på att vi är största humorprogrammet i SVT på länge. Det förpliktigar.

PS. Ledsen att jag inte embeddar förresten, men det är The Onions embed-fält som är tomma på innehåll just nu.

Inga kommentarer: