onsdag 13 augusti 2008

Kristallen 2008

Nomineringarna kom i veckan och dom utmärkta TV-bloggar jag följer håller sig ganska tysta. Så här tycker jag iallafall:

Årets underhållningsprogram
Idol 2007 utmanar helt klart i år. Tycker programmet lyckats närma sig amerikanska idol även om Jihde och juryn är långt ifrån. Min röst måste gå till Melodifestivalen, även om scenografin inte var så konstnärligt genialisk som det sas på förhand. Men Björn var ju ändå där. Kristian Luuk är så jävla bra programledare. Dessutom borde alla som skriver manus åt programledare i underhållningsprogram gå i skola hos Josef Sterzenbach.

Årets dramaprogram
Har inte sett alla, men borde vara Gynekologen i Askim eller Upp till kamp som tar hem det. Förmodligen den senare.

Årets humorprogram
Måste bara bli ett av SVT:s nominerade bidrag. Mia & Klara ser starka ut, men bara på första och Movie Night-avsnittet skulle Grotesco kunna få vinna alla priser på hela jorden för min del. Svårt.

Årets barnprogram
Hotell Kantarell. Allt annat vore en skandal.

Årets livstilsprogram
Jag tycker Skild! var väldigt bra. Juryn tycker förmodligen inte likadant.

Årets aktualitetsprogram
Tycker inget av programmen är bra (längre). Re-maken av Aktuellt är sådär, Efterlyst känns som en dammig pristagare, TV4 Nyheterna kan inte vinna, Debatt suger, Rakt på är så långt från Hardtalk man kan komma. Jag vägrar tippa den här kategorin. För ett år sen hade jag lätt sagt Aktuellt. Aktuellt har alltid varit bästa nyhetsprogrammet.

Årets kultur- och samhällsprogram
Papas Kappsäck! Det är för övrigt Årets program enligt mig, vilket SVT inte ens nominerar i kategoirn. Dåligt.

Årets dokumentärprogram
Klass 9A eller Barnmorskorna. Förra året var Köping stor juryfavorit.

--

SVT nominerade för övrigt Morgonsoffan i humorkategorin, men jag tycker själv att Mia & Klara och Grotesco ska nomineras före oss (från SVT). Det tyckte juryn också. Men nästa år ska vi vara med på listan!

1 kommentar:

Anonym sa...

Hur hinner du titta på allt? Har du inte jobb och familj? :)