tisdag 26 augusti 2008

Svenska standupgalan

Traditionen bjuder att jag tippar galan. Kommer tyvärr inte närvara ikväll, så jag hoppas alla som är där får det trevligt! Det blir så ibland när man har en karriär.

Jag har, av nån anledning, Marcus & Frittes konfereciersmanus på min dator så jag har s.a.s. redan upplevt showen. Tyvärr fanns inte pristagarna med där, men jag kan ändå tippa. Och recensera Marcus & Frittes insats - om jag vill.

Årets manliga. Jag tog för givet att Björn skulle få priset när han skulle uppträda på galan. Har tidigare sagt Tobias Persson här på bloggen och står fast vid det. Särskilt som han försvann från programmet på MACK Kallbadhuset. Björn själv skulle hålla med om att Tobbe borde vinna, men Tobbe skulle tycka det var jobbigt att vinna ett pris som 80% av publiken tycker Björn ska vinna. Men bara baserat på stand-up är Tobias den bästa vinnaren. Starkaste korten på Big Comedy: André Wickström och David Batra skulle kunnat vinna, men David har vunnit förr och André bilr nog en annan gång.

Det skulle kännas konstigt om Björn står utan pris och han kanske får nåt slags hederspris eller så. Vet inte.

Årets kvinnliga. Väldigt svårtippat. Yvonne Skattberg som vinnare förra året ger ett sken av att juryn inte vill upprepa sig. Jag tycker juryn brukar smittas lite av det som sker i TV-landskapet, vilket för mig säger Petra Mede. Tänk roasten och det känns givet. Men jag tror det blir någon annan. Jag har sett för lite stand-up senaste året för att tippa helt enkelt.

Årets nykomling. Skitsvårt. Vem är nykomling egentligen? Aron Flam är nog FÖR ny. Jag skulle tycka det var kul om en Malmökomiker vann det här priset. Det skulle kännas rätt. Typ Kringlan.

Ha det kul! Vi ses.

PS. Och visst var Marcus och Fritte roliga som konferencierer.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,

Inga kommentarer: