torsdag 15 januari 2009

Guldbaggen 2009

Jag har legat däckad i feber sedan dagen efter galan. Är fortfarande dålig, men har slagit på datorn iallafall.

Det var helt klart en ny upplevelse att vara med om Guldbaggen. Fick träffa massor av underbara skådespelare och skådespelorskor. Jag blev kanske inte särskilt starstruck, men Kristallen (TV-priset) är ett ställe där man känner lite mer folk. Här var det lite som att vara med i en...film.

Jag tycker Johan Glans var skitbra, vilket gjorde mig väldigt glad. Han brukar alltid påminna om att man ska ha roligt inför nervösa tillställningar. I måndags fick jag påminna honom. Det tror jag han hade också.

Strax efter klockan 19 fick Johan Glans lov att känna på Cirkuspubliken med en femma stand-up. Han fick otroligt fin respons och redan där hade man ett kvitto på att kvällen skulle bli bra för hans del. Persbrandt hade han från Felice Navidad-rutinen och resten av kvällen. Roligt att han skrattade så mycket när han fick sitt tacktal av Glans.

Parkettpubliken var ganska stel delvis tyckte jag. Torkel Pettersson är ju ingen kille en bildproducent behöver lägga på minnet.
Björn Gustafsson och Johan Glans ABBA-nummer applåderades taktfast av läktarna på cirkus, men parketten satt på sina händer.
(Hade för övrigt hoppats på att något mer än ABBA-grejen skulle ligga på Youtube.)

Hängde med ett slag på efterfesten och trots att jag tyckte en hel del bitar (exkl. Glans då) inte svängde så fick vi mycket positiv respons på Operakällaren. Det fick jag även på SMS. Jag ska däremot inte se Guldbaggen på SVT Play. Det vågar jag inte. Jag ska leva i illusionen att det var ett bra program rakt igenom.

1 kommentar:

Ströbaek sa...

Glans var verkligen duktig. De första 2 minutrarna verkade han nervös. Men sen släppte det (typ från M.I.L.F-skämtet).
Håller med om Torkel, bildproducenten var väl det som fick programmet att med jämna mellanrum att "tappa". Satt och blev förbannad på valet av bildvinklar. Man missa en massa saker som TV-tittare. Hade jag varit en trollkarl så hade jag varit sur...
Sedan är det väl inte så kul med prisutdelare som inte har "funny bones" (tänker på de som delade ut manus-priset) MEN! Glans alla insatser var "med väl godkänt". Skratta högt några gånger - skönt oxå att Sissela fick hoppa ett år (hon är bra, men ombyte förnöjer)