söndag 27 juni 2010

Roliga åttondelar i Fotbolls-VM!

Nu börjar VM bli riktigt kul. Måste säga att jag trodde på England innan VM. Inte att dom skulle gå långt. Åh nej, det sätter deras prestationsångest stopp för, men att dom skulle leka sig genom gruppspelet och sen få däng mot ett av dom lag som alltid går långt i VM som Argentina, Tyskland eller Brasilien. Det trodde jag.

Såg bara två-tre av Englands matcher i kvalet och särskilt deras 5-1 seger mot Kroatien på Wembley lovade gott. Då var Aaron Lennon glödhet på kanten och nu fick han inte spela åttondelsfinalen för att James Milner slog ett inlägg i matchen mot Sloveninen (och för att hela England sugit i två matcher...).

Normalt sett skulle jag kunna hålla på England med så många Spursspelare i truppen, men sett till spelet det nya, unga, snabba, härliga Tyskland presterar måste jag säga att det känns rätt. Skönt också att det kändes överlägset när en sån extrem domartavla sker. FIFA som inte tror på teknik kanske borde tänka om. Vi som håller på Tottenham tyckte att man skulle tänkt om redan här, men då gynnades Manchester United och då räknas det inte. Mer om regeländringar senare.

Kvällens andra åttondelsfinal innehöll ännu en domartavla, men återigen så kändes Argentina extremt mycket spetsigare och kompetentare så länge dom orkade spela. När den alltid hårt arbetande Teves byttes ut såg plötsligt Mexico rätt så bra ut. Matchen bjöd ju också på ett par härliga mål. Tevez andra och Hernandez strut satt båda fint.

Kvartsfinalen Argentina - Tyskland känns lite baserat på spelet hittills som en moralisk final, men då har jag inte sett Brasilien spela åttondel mot Chile. Av det jag sett hittills är vinnaren i nämnda kvartsfinal mot Brasilien en härlig VM-final, en VM-final där offensiv och smart fotboll får vinna i motsats till för fyra år sedan.

Och så var det där med regeländringar. Jag vill inte att fotboll ska bli tennis eller ishockey och fyllt av avbrott, så måldomare ja visst, men mycket mer än så behövs inte. Det finns en annan sak som stör mig oerhört mycket. Dessa jävla filmningar. Efter match tycker jag att en solklar filmning ska kunna leda till tre matchers avstänging för den filmande spelaren. Titta på video hur länge ni vill.
Men det känns som en av dom där riktigt ohederliga sakerna som måste städas bort ur spelet nu. Tänk när våra barn börjar kicka boll, är det sånt dom ska lära sig? Det finns så många spelare som jag inte kan respektera för att dom någon gång eller ofta filmat stenhårt. Fattar dom inte att 16 kameror fångar deras fånerier? Vinn matchen genom att göra mål, inte genom att göra bort dig!

Inga kommentarer: