torsdag 27 november 2008

Kul nu med stand up

Det var väldigt roligt igår på Speakeasy, Lars Magnussons klubb i Älmhult: orten som är känd för Carl von Linné och IKEA.



Blev upphämtad av Lasse Karlssons Lexus vid Södertäljependeln och jag som har gamla bilar imponerades av backningskameror och GPS. Det är väldigt lätt att börja prata med GPS-rösten. Det är nog många komiker ”on the road” som gör det.

Klubben var finfin med drygt hundra i publiken. Efter Lars Magnussons konfande inledde Osbysonen Paul Tilly. Osby ligger ett par mil från Älmhult och det gjorde att Paul kunde bidra med en stor portion "här och nu"-humor. Smart och rutinerat. I övrigt tycker jag Paul är rolig och har bra skämt.

Lars körde sedan lite längre (kanske 15?), eftersom han håller på att videomässigt dokumentera sig igenom en karriär i skämt. Gårdagens var tydligen riktigt gamla, men jädrar vilket hugg han fick med sina skämt om arkelogi och djursex. Mycket bra.

Jag körde ett stabilt set på knappa 20 minuter sen där jag var bra hela vägen. Prickade in ett par stora skratt på lokala ämnena Linné och IKEA. Nöjd. Min ton är bra nu, jag har kul på scenen. Det börjar kännas som att jag håller på att ta ett rejält kliv nu.

Lasse Karlsson headline:ade och han bygger ofta sitt nya material från gamla tankegångar. Men väldigt många nya skämt som befann sig inuti gamla rutiner (som jag hört innan) var riktiga höjdare. Kul att se. Lasse är en grym headliner. Han blev också inklappad som sig bör.

Sen lite eftersnack innan vi slaggade hos Magnusson.

Reveljen ljöd 05.45, eftersom jag skulle till Stockholm och jobba med Morgonsoffan.

Och för övrigt blir det kvällstjänst där nu, eftersom jag tappade några timmar i morse. Hörs.

PS 1.
Tack för bilturen Lasse. Alltid trevligt att prata stand-up och humor och livet med dig! (Och jävlar vilken bil).

PS 2.
Lars Magnusson har bloggat fint och sanningsenligt här.

1 kommentar:

Standuplars sa...

Tack Johan för dina fina kommentarer om Speakeasy. Har hört folk som sagt att detta var den bästa kvällen hittills....