lördag 22 november 2008

Tack gode gud!

Kul att Markoolio ställde in så att Tobias Persson fick vara med i Tack gode gud (Obs! internt skämt). Han var roligast. Har sett fram emot att se Tobbe i detta program sedan säsong 1.

Reagerade dock över en sak. Varför kan inte komikerna få dra scenen i sin egen riktning? Jag har sett ett par sådana här improvisationsformat och jag tycker Tack gode guds scener är ganska dåligt skrivna/förberedda. Den oförberedde komikern blir ständigt rättad istället för att "dom skickliga improvisationsskådespelarna som utgör ensemblen" lyssnar in och försöker dra det i en roligare riktning. Jag fattar om man har riggat en explosion, men det är snarare "skämt" i stil med "nä, han spelar in en annan film" som man pliktskyldigt håller sig fast vid. Märkligt.

1 kommentar:

Anonym sa...

Vad gäller improvisationsformat så tycker jag att det är synd att "Whose line is it anyway?" inte gjorts i Sverige. "Det sociala spelet" hade (finns det kvar?) betydligt roligare scener än "Tack gode Gud". "Tack gode Gud" blir lätt pinsamt, eftersom det sällan finns något andrum i scenen. Utspel och sidospår måste drivas hårt för att inte röjas ur vägen.

Jag är svag för det format som "Whose line" har. Begränsad, nästan ingen, rekvisita och också begränsade riktlinjer att arbeta utifrån. Dessutom en begränsad ensemble som är trygga med varandra.