tisdag 23 december 2008

Årskrönika 08

Jag kollade tillbaks på min lilla årskrönika för 2007. Jag ska skriva en liknande snabbresumé nu. 2007 jobbade jag med väldigt många olika projekt. I år har lejonparten ägnats åt två säsonger av Morgonsoffan. Det är roligt att ha gjort ett humorprogram på SVT. Morgonsoffan har riktigt trogna fans. Fick ett telefonsamtal så sent som igår från en förälder som berättade utförligt om hur hela familjen älskade Morgonsoffan. Dom samtalen är nästan det bästa. Man kan ta många utskällningar när man samtidigt får sådana samtal.

I övrigt har jag jobbat med den mästerlige Ingvar Storm, spelat in vår långfilmspilot där vi börjat den långa finansieringsresan (tyvärr känns det som att vi inte spelar in förrän 2010) och säkert andra saker som jag inte kommer ihåg nu.

När det gäller min stand-up har jag haft känslan att jag stått och stampat, men jag har gjort fyra gånger fler företagsgigg än året tidigare. Endast 1 (!) av dom kommer från ett bokningsbolag (jmf med Martin Svenssons inlägg som länkas nedan). Sen får jag bara hoppas att jag kommer med i Raw Comedys TV-program i vår. Inte för att det kommer göra någon större skillnad, men kan man säga att man varit med är det alltid bättre.

När jag blickar framåt kommer jag vara hemma med minstingen en del under 2009. Det blir säkert en hel del Jarowskij och sen kommer jag bidra som penna till ett projekt på SVT Stockholm.
Hoppas att stand-up:en utvecklas starkt och att jag hinner ta hand om mig själv under 2009. Jag ser framför mig att jobba i liten grupp igen. Det vore kul. Sätter det som ett mål för hösten.

2009 blir säkert också ett spännande TV-år i humorväg. SVT är kanalen där "vila" är nyckelordet. Morgonsoffan vilar, Robins vilar (i vår iallafall). Jag längtar efter Mia & Klara (start 25 januari) och Grotesco 2 (om det nu blir av).

Roastprogrammen i SVT och på Kanal 5 blir spännande att se.
Och sen har väl Jarowskij och Baluba en handfull program som ska fortsätta eller starta. Hjälp med Chevy Chase kan bli kul.

På tal om årskrönikor:
Kollegan Martin Svensson skriver intressant om sitt år här. Läsvärt.

Inga kommentarer: