tisdag 2 juni 2009

Det bästa jag sett

Dylan Moran var helt makalös igår. Jag tror inte jag har skrattat så mycket sen jag åt en champignontoast på Pelikan med några ur Komikkollektivet Korv för några år sen.

Bästa ståuppakten någonsin på en scen i Sverige. I alla fall som jag har sett. Rålle var lite mer streetsmart och sa ”det bästa på scen – i år”.

Med tre ljud/gester kan Dylan Moran beskriva hela det evolutionära förloppet från Big bang till en socialt deprimerad småbarnsförälder på middagsbjudning. Han tar in publiken, men dirigerar med emfas bort alla applåder. Han hade gjort sin hemläxa om Sverige. Han pratade länge, roligt och träffsäkert om relationer, vetenskap, konsumtion, politik och allt annat mellan himmel och jord.
Det var en världsartist i två akter. Ni som bor i Göteborg. Ta chansen att se honom ikväll!

För övrigt:
Johan Rheborg har jag inte sett på evigheter. Han var skitrolig. Men ingen kommer till sin rätt av att supporta Dylan Moran. Kanske gjorde den insikten honom lite nervös, men det var bra jobbat ändå.

Mycket trevligt att småprata över en öl med Tobbe, Mia, Erik, Rålle och Janna. Missade dock Dompan, men uppenbarligen fanns det bara komiker med smak på plats igår.

Fiskade efter Godot-biljetter hos min vän Johan Rabaeus och fick napp. Ska se om jag hinner gå innan sommaruppehållet.

Inga kommentarer: