onsdag 17 juni 2009

Kristallennomineringarna

Jag är säker på att Mia & Klara vinner Kristallen i år igen. Det gör mig lite mindre... förvånad, men jag tycker den 13 hövade-juryn är riktigt korkad (två representanter från varje kanal samt folk från tv-producenterna och jag vet vilka ni är).

Det känns inte så fräscht att nominera Hjälp!, Parlamentet och Ballar av stål framför Morgonsoffan. Nu är det ju så att juryn väljer max två nomineringar per kanal, men jag har mycket svårt att se varför Morgonsoffan inte får stå jämte Mia & Klara som SVT:s två bidrag på nomineringslistan. En av fyrans eller femmans nomingeringar borde rykt all världens väg.

Jag ska dock ge juryn respekt (igen) för nomineringen av Lilla Landet Lagom. Lilla Landet Lagom hade färre tittare än Morgonsoffans andra repris och sånt ska man skita i i TV-prissammanhang tycker jag. Det är dock inte alltid juryn gör det.

Som många vet är jag inte hundra nöjd med Morgonsoffan, men vår andra säsong (som vi tävlar med) är bättre än alla program utom Mia & Klara. Det är fanimej fakta.

Bara Petra Medes insats är värd en nominering.

Bättre då i Underhållningskategorin där Berg flyttar in, Let´s Dance, Mästarnas mästare, Skavlan, Vem kan slå Filip & Fredrik tävlar. Fyra av fem program är nya för kategorin. Oftast befolkas den av gamla trottjänare.

I år pallar jag inte kommentera alla kategorier, men kan säga att dokumentärkategorin är en av dom starkaste.

Inga kommentarer: