måndag 25 oktober 2010

SVT Humor

Så lanserades SVT humorportal-/webb, efter ett halvårs snack, SVT Humor. Positivt är att David Wiberg syns i humorsammanhang igen med en vidareutveckling av dom konstnärskaraktärer som vi sett honom göra tidigare under åren. SOS Ambulans är fullkomligt överlägset humormässigt. Men annars var det jävligt dåligt. Visst jag är bitter över att SVT väljer att köpa amatörism. Vi har pitchat säkert 30 idéer för SVT och ett pilotavsnitt som jag regisserat, Trevino, är det enda som kommer att visas från oss under lanseringsperioden. Trevino haltar till viss del humormässigt, men det är åtminstone en professionell produkt.

Och jag tycker dom komiker jag talade med i våras som valde att gå med sina tjänster annorstädes tog felaktiga beslut. Hantverket saknades fullständigt. Det är deras förlust. Det är för jävla mycket gåendes på tå i svensk humor. Vi behöver fler producenter som är riktiga as. Var finns dom?

Nu talar jag om det webbexklusiva materialet. I övrigt är det naturligtvis lyxigt att se SVT:s utmärkta humorutbud samlat under ett tak. Vi snackar Robins, I Annelie, kommande Grotesco 2 osv. Värt att notera är att Starke mans mest intressanta namn ur regissörstrojkan, Manuel Concha, har regisserat Starke mans webbsketcher. Håll er till TV-seriernas sidor. Åtminstone nu.

Herregud.

Inga kommentarer: