måndag 8 november 2010

Strössel och rätt mycket av det

Måste säga att middagsframträdandena i senaste avsnittet av Så mycket bättre var väldigt bra. Glädjer mig att jag tidigare här på LBO plussat för September. Får hon inte ett genombrott i Sverige efter det här så lär hon aldrig få det. Passar också på att tippa Så mycket bättre som vinnare av Årets underhållningsprogram på Kristallen nästa år. Vi får se.
--
Käkade lunch med Sissela Benn idag. Hon är en stjärna. Kul att Pia Gradvall (Spung bland annat, grym serie) plussade hennes serie "I Anneli" i dagens artikel om krisen för det svenska dramat. Alla plus för den serien är välförtjänta. Men det är en humorserie och ej att jämföra med dramaproduktionerna det talades om i DN, men ändå.

I artikeln (som ni kan läsa här) intervjuas Calle Marthin en del angående Våra Vänners liv. Jesper Andersson vill inte kännas vid den och vill inte krediteras för den i eftertexterna. Mer om det här. Det verkar finnas en del missnöje kring serien. Majoriteten verkar älska den. Jag tycker den har en fruktansvärd text. Egentligen ville jag bara skriva att jag inte gillar Våra vänners liv. Artiklarna är rätt ointressanta.
(Jag gillar också Jesper Andersson vilket kanske bör sägas).
--

Jag tycker också det är jävligt intressant att se vad 15-44 åringarna har gillat bäst av förra veckans TV. I topp ligger Idol, Skavlan, Så mycket bättre och Berg Flyttar in. Tycker ändå det är titlar som skänker ett visst hopp. Tror också att det dras lite förhastade slutsatser om "dagens ungdom" av att Kungarna av Tylösand rate:ade jättebra tidigare i höst. Går vi ner i åldern (15-24) så dyker titlar som Hollywoodfruar, Robinson och Bonde söker fru upp i ratingtoppen (för senaste veckan). Dom yngsta i den vuxna publiken ser dokusåpa-/och reality som en självklar subgenre och slökollar den sortens TV, MEN det finns också ett samhällsengagemang i den här gruppen, som exempelvis förklarar Tankesmedjans framgångar i P3. Det glöms helt bort av både medier som skriver om, och av kanalerna som gör, TV-programmen. Som i en skolklass helt enkelt: man märker bara dom störiga eleverna, men man glömmer bort den stora massan.

--
Och så avslutar vi med att fyra av den här gamla klassiska Familjens remixen av Lykke Lis Breaking it up. Genier x 2.


--
Nu kolla dagis i min blivande hemkommun, dricka vin och invänta Grotesco 2. Ska se om premiäravsnittet för att jag gillar't!

Inga kommentarer: