onsdag 2 juli 2008

"Det bästa jag varit med om"

Citatet kommer från en man i publiken. Han sa det till mig utanför restaurangen efter premiären av Stand-up i Glashuset.

TIDSKLIPP
Klockan är åtta. Jag kommer in genom dörren och ser TRE personer, sen går jag några steg till och ser att alla matgäster sitter på podiet i restaurangen. Segt ändå. Busstrejken hade satt sina spår. Värmdö kommun är helt bussberoende. Klart man vill ta sig en bärs när man gluttar på stand-up. Krogen sa att det hade varit massavhopp från bokningarna också.

Framåt showtime har dryga 50 pers masat sig in i restaurangen och tack vare Micha, världens bästa hovmästare, tryckte vi ihop alla gäster i ena hörnan på restaurangen. Det blev faktiskt rätt bra.

Ola Söderholm var först upp och han är verkligen en av mina favoritkomiker. Därefter Patrik Larsson som jag knappt sett köra ett längre set förut. Han var skitbra. Men det bästa av allt var inte planerat. Han startade med att gå av scenen och be publiken klappa in honom som om det vore ett extranummer. Allt för att få upp stämningen. I den rutinen ingick att en snygg tjej skulle kasta upp ett par rosa stringtrosor, som hon fick av Patrik. Publiken började skandera "EN GÅNG TILL, EN GÅNG TILL". Snygga tjejen kastade stringtrosorna och dom landade perfekt - rakt över huvudet på den ETTÅRING som satt med sin mamma längst fram. Publiken var i extas. Patrik fångade upp det snyggt när han sa "fatta vilket trauma det här kommer att bli - jo du förstår när du var ett, så fick du ett par trosor över huvudet"
Efter det surfade Patrik vidare på den vågen.

Paus och sen påade jag Elina du Rietz. Jag hade inte sett henne, men litade på Klas Åkerblom fantastiska tävling Bungy Comedys förmåga att avla komiker. Elina är skitbra. Självklar på scenen, act-outs värdiga en skådis (som hon ju är), återkopplingar och under stundom härligt grov. Riktigt kul att se.

Avslutade kvällen med Lasse Nilsen. Han hade mycket nya bitar för mig och bland annat Samurajen och Trailern är två nya rutiner av absoluta toppklass. Lasse är så jävla rolig.

Jag vill direkt uppmana er att gå och se den föreställning av "I kroppen med Lasse Nilsen" som kommer att gå på Boulevardteatern i augusti.

Det blev en bra kväll. En helgjuten kväll Ni som vill kan höra showen i efterhand på Skärgårdsradion 90,2. Återkommer på bloggen med mer info om det.

Hoppas på avslutad bussstrejk, så vi kan få upp publiksnittet till förra säsongens 110 pers. Premiären lovade väldigt gott.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , ,

Inga kommentarer: