fredag 11 juli 2008

Stand up är roligare i Malmö

Var på Far i hatten igår. Tomas Högblom konfade och gjorde det helt rätt med att berätta om Guinessrekordet att bygga världens största holk och andra saker som var passande för vad som komma skulle.

Ströbaek var först upp och blev rolig när han blev argare mot slutet. Men nog om honom för det här inlägget handlar om Malmös briljans.

Sen Kalle "Nu med skämt" Lind. Blodet i avföringen inför att gigga inför en mer blandad publik på Far i hatten gjorde att han pratade om fler ämnen än vad han normalt sett brukar. Inledningen var riktigt kul där han sa att han är en gammal man i en ung mans kropp. "Jag fick liggsår innan jag fick ligge" är nog den meningen från gårdagens stand up jag skulle tatutera över mitt torso om jag var tvungen. KDU-snacket och Peter Le Marc-partiet i slutet var också riktigt bra.

Sen var det Valle Westesson. Han pratade i 15 minuter om Joseph Fritzl. Valle etniskt rensade publiken på 60-plussare som reste sig och gick. Det långa "act out"-partiet där makarna Fritzl sitter vid matbordet som inleds med att Joseph säger "jag har gjort en dum grej. Lova att inte bli arg" är bland det roligaste jag sett överhuvudtaget alla kategorier. Alla så kallat modiga komiker i Stockholm är fittor mot det Valle körde igår.

Sen paus. Börén (klubbvärd och därav det överlämnade konfaskapet till Högblom) inledde andra och det mesta han körde var nytt för mig. Tydliga, bra skämt. Underbara act-outs i dagismaterialet också krabban som avslutning. En av kvällens toppar.

Sen var det jag. Min insats? Jesper Rönndahl sa att jag var bäst. Det räcker för mig. Troligen höll fler med. Men Jeppe räcker. Det var riktigt kul på scen igår.

Kringlan avslutade med bravur. Han ÄR som jag sa i påan en av mina favoritkomiker. Han hade bra gensvar - som vanligt.

Som en liten encore sjöng alla kvällens komiker en sång. Den gav stora skratt. Applådjubel med taktfast stamp och en varm känsla över bröstet; ja - stand-up är mycket, mycket roligare i Malmö.

Inga kommentarer: