lördag 15 augusti 2009

Ja, vad ska man kalla det här

Felix Herngren ersätter Ingvar Oldsberg i "Vem kan slå Filip & Fredrik?" och Kristian Luuk ersätter samme Oldsberg i "På Spåret". På TV-chefsspråk kan man säga att man har föryngrat programmet. Egentligen blir effekten att man föråldrar programledarna. Dom våldsamt creddiga herrarna (och märk väl väldigt begåvade, jag hånar inte dom på nåt sett) förvandlas till folkkära programledare. Inget fel i det. Men frågan är om det var just det kanalerna räknade med?

För övrigt är kanalpolitik/TV-chefer något som jag börjat beröra i min stand-up. Tycker det är så kul ibland. Jakten på att ha kändisar i TV blir så intensiv att kändisarna tar slut till dom mindre programmen. Då tar man upp namnen: Babsan, Kräk-Eva, TV-bonden osv. Det finns en tragik i det. För om du blir exponerad i TV, för att du exempelvis vunnit en dokusåpa, så kommer folk utanför TV-världen vilja att du ska göra saker. Då är det ju väldigt bra om man kan något. Ståuppare som hållt på i fem-tio år, som plötsligt får göra TV kan ju när TV-säsongen är slut åtminstone köra stand-up. För en större publik.

Jag hoppas TV-chefer fortsätter våga göra humorprogram. Nya humorprogram. Dom kanske är mindre publika, oftast, men det är folk som kan något som gör dom och som sedan ska bli nya Luuk och Herngren. Och det är ju dom ni behöver.

Det är högkonjunktur för TV-jobbare just nu (tack var att lågkonjunkturen skjutit upp alla programbeslut och vi tvingas producera all TV samtidigt.), men det är lågkonjunktur för humor enligt mig. Åtminstone om man ser hur levande humorscenen är vid sidan av TV-rutan.

1 kommentar:

Burberry Fields Forever sa...

jag tycker världen blir en roliga plats att leva i om kanalerna och tv-cheferna får bestämma vad som är roligt och vad som skall sändas. Jmfr med Stalin Sovjet eller Little Kims Nord-Korea.