fredag 8 januari 2010

Guldbaggenomineringarna 2010

Nu har nomineringarna för Guldbaggen 2010 (under ledning av Johan Glans) kommit.

Dom finns här.

Som vanligt i Sverige får få filmer mycket nomineringar.

I täten med 4 nomineringar vardera ligger:
"Flickan", Acne Films debut som långfilmsmakare
"I taket lyser stjärnorna", baserat på Johanna Thydells utmärkta bok i regi av Lisa Siwe.
"Män som hatar kvinnor", blockbusternomineringen. Lär vara en kandidat för Biopublikens pris.

Ulf Malmros "Bröllopsfotografen" och Teresa Fabiks "Prinsessa" får 3 nomineringar vardera.

En sak jag inser, precis som förra året, är att jag ser väldigt lite film på bio.

Ja, och sen vet jag vem som vinner Hedersguldbaggen. Hade jag varit Calle Schulman hade jag talat om det. Men det är jag ju inte.

Nytt för galan i år är att Fredde Granberg inte gör VB-humorn (ofta inslag med filmparodier) utan det gör min Morgonsoffankompis Alain Darborg. Dom har samma humor, så det blir nog en mjuk övergång. Alain gör det säkert väldigt bra.

Inga kommentarer: