onsdag 3 oktober 2007

Tjejkomikerdebatten

Schyman startade en debatt varför det finns så få kvinnliga komiker. Den diskuteras jämt och ingen blir så upprörd som när man får höra frågan "varför det inte finns några roliga tjejer". Det finns massor. Problemet är att det väldigt många gånger blir en följa-John-effekt när det "dyker upp" en rolig tjej. Hon hinner kanske inte mogna som komiker innan erbjudanden blir så många att man inte riktigt kan leverera.
Se på Mia&Klara som dess lysande motsats. Alltid bra i radio. Har fått växa till sig, mogna som komiker och gör nu det bästa humor-TV-programmet på SVT på väldigt länge.

På tal om Mia&Klara, så är det dessutom så att kvinnliga komiker väldigt sällan får göra sin grej. Igår satt jag på SVT och lyssnade till två tjejers (ni vet vilka ni är, jag kan inte säga vem det är just nu) idéer för programmet. Det var bitvis helt briljant. Mycket bättre än vad jag någonsin skulle kunna skriva. Jag ska inte medverka till att grabbar skriver för tjejer, när det finns tjejer som skriver så bra själva. Kanalerna måste våga satsa på dom man tror på och inte begrava dom efter ett misslyckande.

I höst ska jag dra mitt strå till den stacken. På ett par fronter. Men det är långt kvar.

Inga kommentarer: