måndag 16 juni 2008

FRA-lagen: "Where's the fucking spec!"

Många intressanta saker från kvällens Aktuelltsändning att ta upp angående FRA-lagen:

1. Tone Tingsgård (s), Försvarets underrättelsenämnd säger att "sökbegreppen, alltså hur man ska få det här att fungera praktiskt det är mera en sak för FRA själva".
Alltså: regeringen kommer alltså inte lämna någon kravspecifiktion på HUR filtreringen ska gå till. Den person (regeringen) som ytterst ansvarar för en verksamhet (FRA) MÅSTE definiera kraven. Den nämnd som är satt att ge inriktningen åt FRA vet alltså inte hur FRA praktiskt kommer att göra. Inkompetens igen.

2. USA:s filtreringsalgoritmer i liknande system ger så stora datamängder att eventuellt spaningsarbete ändå inte kan följas upp, eftersom det är för sent (och då är också eventuellt källskydd eller dylikt redan trampat på).

3. Försvarets underrättelsenämnd tar hänsyn till den personliga integriteten - I EFTERHAND. Nä, men gud så bra. Det är det ju helt ok, eller hur?

4. Sten Tolgfors nämner danska ambassaders problem i Mellanöstern, som ett försvar för FRA-lagen. Om du är trängd Sten, släng en Muslim i ansiktet på Svensson. Då fattar dom hur farligt det är!

5. "Svensk trafik" är omöjlig att särskilja på internet. Flera säkerhetsexperter (från Cisco bland annat) bekräftar det. Jag ska kolla när jag jobbar imorgon på SVT, men jag har för mig att jag har en synk från en f.d. FRA-anställd som berättar om dom knutpunkter på internet som allting passerar. Det inslaget handlade om Googles kränkning av den personliga integriteten.
Den här frågan undvek Sten Tolgfors helt och började prata om yttre hot. Tomhylsan är verkligen ett bra namn. Han har nämligen ingen aning om vad han pratar om.

*Zapp*

TV4 Nyheterna intervjuar Bahnhofs VD (numera min idol) som säger att han tappat en amerikansk kund p.g.a. den kommande FRA-lagen. Han ska ta till alla juridiska möjligheter som finns och definitivt inte släppa in FRA:s kablar i sin serverhall. Så ska det låta. Nån måste bekämpa stasi för att stasi ska upphöra att existera.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

1 kommentar:

Ströbaek sa...

Hej på dig... Såg att du inte hade fått en kommentar på länge, stackarn. Så jag avlägger en...

Är inte lika uppspelt för det här med FRA (kanske för att jag inte bryr mig att "storebror" ser mig).

Jag förstår inte riktigt allas upphetsning - de (staten) ser ju allt vi gör ändå. Detta har pågått i åratal.

Men, jag stöttar dig i din iver ;)