onsdag 25 juni 2008

Det här är Hans Bergström (angående FRA och Rysskräck)



Hans Bergström är gubbe. Och även docent och fristående kolumnist i Dagens Nyheter. Men framförallt är han gubbe. Det genomsyrar det mesta han skriver. Läs Hans rader idag. Syrligt skriver han om hur dumma vi är: vi som inte tror att FRA-lagen är en bra idé. Ryssen finns ju. Tänk om vi bara kunde lyssna på dammiga gamla gubbar lite oftare.

Gubbar är rädda för ryssar. Riktigt rädda. Det får mig att vilja länka till det här inlägget ("det konstigaste jag skrivit"). En kvinna i S:t Petersburg mailade och frågade om jag på allvar trodde att Ryssland var ett hot. Nä, det gör jag inte. Det gör bara gubbar. Och då bor jag ändå i Skärgården. Här minns vi eldhärjningarna från tidigt 1700-tal som om dom var igår.

Det är en sak att lära av historien, men man ska upphöja nuet till lag.

Inga kommentarer: