onsdag 22 oktober 2008

Prick Prick och Bradleyeffekten

Var då ner och körde på Erik Böréns finfina klubb Prick Prick igår. Tyvärr ställde Emma Mohlin in p.g.a. sjukdom (hade sett fram emot att se henne).

130 i publiken, det var tydligen tentavecka i Lund, men ändå en bra kväll. Alla var riktigt roliga: Magnus Erlandsson, Göran Assad, Hannes Hervieu, Johan Uddenberg, Niklas Folkegård och Kodjo Akolor. Niklas Folkegårds SJ-rutin fick nog mig personligen att skratta mest. Kul att se honom och Hannes som jag knappt sett alls tidigare.

Jag gick på nästsist och körde ett ok set. Pratade om lite nya grejor: den pågående husockupationen i Lund, touretteslobbyn som tydligen är stark enligt PRS här på SVT (jag hade inte reflekterat över hur kul den meningen var egentligen) och avslutade med att testa en bit om Bradleyeffekten.

Bradleyeffekten är döpt efter den svarte politikern Tom Bradley som var stor favorit i opinionsmätningarna att vinna guvernörsvalet i Kalifornien för cirka 25 år sen. Men väl framme vid den anonyma valurnan blev dom rasister. Det är Bradleyeffekten som många tror är det enda som kan fälla Barack Obama just nu.

Fanns en hel del kul skämt där som jag nästan kan garantera att dom dyker upp i Morgonsoffan nästa vecka. Som spinnoff till Bradleyeffekten påade jag Kodjo enligt samma modell. "Ni i publiken tycker säkert det är politisk korrekt att gå och se Kodjo, men nu när ni sitter här i den stora anomyna massan så kommer ni inte skratta åt hans skämt bara för att han är svart. Gör det är ni snälla!" osv. Det blev mycket lyckat och Kodjo inledde sen med att prata om just Obama och sen gjorde han ett mycket bra set. Han är verkligen skitduktig på att gestalta situationer.

PS. Det dracks lite väl mycket sprit av Forever Young-trion och Kodjo INNAN gigget. Tänk på att ni är unga nu grabbar, men det är lite som miljöförstöring. Man märker inget i början, men sen...
Äsch, men jag fattar inte att ni kan gigga efter en halva Skåne bara.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , ,

Inga kommentarer: