söndag 12 oktober 2008

Teorihörnan: savannrutinens uppbyggnad och falsett

För tredje gången i LBO:s historia (tror jag): varning för nördigt inlägg om stand-up!

Jag älskar min nya savannrutin. Den handlar om att vissa saker är mycket smartare löst hos djuren på savannen än vad den är hos oss människor (framförallt i relationen mellan förälder och barn). Jag har fem - sex djur hittills. Sen improviserar jag fram nya grejor varje gång. Det säger jag inte för att låta cool. Det säger jag för att jag inte har....några skämt.


På Tangopalatset i Malmö satt Jesper Rönndahl i publiken och jag började köra falsett på självdöda djur. Det blev bra där, men på Ego (varifrån bifogat klipp är hämtat (som jag för övrigt tackar Mike Räsänen för)) gick det sämre, men jag tycker det är kul iallafall.

Skämtet var från början: hyenor gnäller inte på bitar i maten, dom äter självdöda djur. Sen tillkom falsetten. Jag bad om ursäkt till Jesper efteråt för att jag stal hans grej. Då sa Kalle Lind, som stod bredvid, att falsett är väl knappast Jespers grej. Det finns ju bland annat en komiker som heter Jerry Seinfeld som kör den ganska ofta. Då blev det att jag fortsatte.

Savannrutinen fortsätter exploateras. På firmagigget i fredags kom en ny bit om giraffer som blev kul. Jag lovar att jag ska publicera hela savannrutinen här på bloggen när den inte längre är work in progress. Nu är den cirka 6 minuter - snart är den 10.

Det här är ett sätt att jobba som jag gillar, men det kräver att man giggar en del...

2 kommentarer:

Kalle Lind sa...

Ett klarläggande: att prata i falsett är naturligtvis en av Rönndahls många (och dessutom roliga) grejor (en annan är att pilla sej på näst översta skjortknappen, ytterligare en är att le väldigt brett). Vad jag menade är att han inte kan ta patent på det (vilket jag inte tror att han försökt heller).

Johan S sa...

Bra. Instämmer.