måndag 21 december 2009

Mitt 2009 - nya erfarenheternas år

2009 inleddes nog med att jag i snörusket gick hem till Johan Rabaeus och såg honom vanka av och an alternativt sitta avslappnat i fönsterkarmen. Hela det här är en eufemism för att jag inledde med att jobba med Guldbaggen 2009. Som så ofta efter projekt blev det feber natten efter galan. Man tar ut sig totalt under projekt, håller emot och sen säger kroppen ifrån. Det var en ny erfarenhet att bli uppskattad som manusförfattare och att få uppleva skådisangst istället för komikerangst. Det är olika upplevelser. Och hela Guldbaggen 2009 var faktiskt som att vara med lite i en film.

Sen var jag hemma med min minsta dotter ett antal månader innan jag i maj/juni började arbetet med Blåsningen. En fet satsning som ännu inte sänts. Jag regisserade. Jag hade resurser. En ny utmaning. Det vi inte hade alltid var tid. I vanliga fall (alltså som i: om det var ett annat program jag jobbade med) hade jag inte känt att jag nådde ända fram med så mycket av det jag åstadkom i Blåsningen, men nu är jag nöjd med säkert 80%. Just för att hela grejen med det programmet är att man ska utmana sig själv att lyckas med det omöjliga. Annars blir det inte kul. Också glad för att alla "mina" offer (eller huvudpersoner som vi kallade dem) var personer jag verkligen gillar.

Lämnade OB-bussen vid min sista regidag den 11 november för att bli humorchef på Jarowskij den 12 november. Det kan man kalla en ny utmaning! Jag har 15% av företrädaren Peter Nyréns CV, men jag kompenserar det genom att jag kan trolla. På riktigt. Det har redan visat sig.

Året inleddes med att det kändes som att jag var med på film. Nu är det där med att det känns som film verklighet för mig. Kanske tack vare ett helt bisarrt 2009.

Sen ska såklart min stand-up inte glömmas bort i sammanhanget. Där fanns några ljuspunkter:
- Återtåget till Norra Brunn, efter ett långt uppehåll (våren är också säkrad nu) var kul
- Jag gjorde TV-debut som ståuppare i RAW Comedy Club. Har fått mycket beröm för dom där ett år gamla skämten och det känns kul.
- Och viktigast: jag har haft roligt i min stand-up hela det här året! Börjar känna mig väldigt leveranssäker.

Inför 2010...nä, det får bli nästa inlägg. Mors.

Inga kommentarer: