tisdag 21 april 2009

Det är tjejerna som har det

Så brukar jag säga när det gäller sång. På LBO har jag tidigare skrivit om min gode vän Mikael Engströms misslyckade försök att kontra min brända CD med kvinnliga sångerskor.

Nu gäller det humor. Humorsverige är inte rättvist. Talangen, drifttigheten, turen, timingen och planeternas position på himlen ska alla stämma för att det ska gå och slå. Och ännu värre är det om man inte tillhör dom manliga bastuklubbarna. D.v.s. är kvinna.

Ändå tycker jag att det som på ståuppklubbarna känns mest nytt och spännande kommer från kvinnliga komiker. Det finns några lysande undantag, men om jag generaliserar är det så.



Exempelvis såg jag på Jorden Runt 4 (som dock är en varieté) Degpungsen bestående av Isabella Köhler Alvén och Miriam Morrdeke. 16 år gamla sitter dom på varsin barstol och framför sånger om pedofili. Efter att man förbryllats i några sekunder insåg man att det var humor. I den högre skolan. Som en sushivariant av Flight of the conchords.

Det finns inget på deras Myspace just nu, men kom ihåg Degpungsen. Kan bli nåt.

Och i kategorin kvinnliga stjärnskott ska jag ikväll få bevittna Sandra Ilar och Bianca Meyer på ståuppscenen Komikaze på Ego. Kom dit för deras skull om ni nu inte vill komma för min.

Som sagt var.

Inga kommentarer: