tisdag 25 september 2007

Filip & Fredrik-inlägget (nu ställer jag mig upp och applåderar)

Filip&Fredrik är igång med två nya produktioner på Kanal 5.

Mitt förhållande till Filip & Fredrik är speciellt. Jag noterade inte dom överhuvudtaget förrän första säsongen av 100 höjdare. Har sett lite på High Chaparall och så i efterhand. Det finns två F&F-falanger. Den ena består av dom som bestämt hävdar att det var bättre förr. Det är nog ungefär samma människor som säger: "den där Jim Carrey blir bara sämre och sämre". Den andra falangen är osäkra tv-arbetare som absolut inte kan känna med magen om något är bra. Eftersom F&F är heta blir det så klart enklast för denna grupp att ställa sig på barrikaderna och säga att allt är genialiskt. Att trampa stig är ett bra sätt att dölja sin osäkerhet.

För min del kan det hända att jag inte står ut med Filip & Fredriks babblande. Jag får sår i öronen och har inte skrattat en enda gång. Måste byta kanal. Men det är på sätt och vis en formsak. Deras produktivitet och nyskapande är oöverträffat. Kort sagt: jag är kluven.

Jag tror jag tycker att deras första säsong av 100 höjdare som innehöll Sveriges skönaste människor är det bästa dom gjort hittills. Tills igår. Boston Tea Party är lite "äldre" som programidé, men var ypperligt. Tyvärr måste jag säga att det kändes klippt. Två gånger när det blev riktigt roligt avbröts tråden abrupt. Pskyologen Rios analys att Fredriks nästan-ansiktsblindhet berodde på att han är självupptagen klipptes lite väl fort till reklam.
Dessutom blev det inget eftersnack på hypnosinledningen som var skitrolig.

Jag har inte sett råmaterialet, men det kändes avsnoppat som tittare. Kanske fanns där inte mer att hämta.

Avslutningen där F&F spekulerar kring vem som var smartast i superfemman (sett till kriteriet vad som kännetecknar ett geni) var hur kul som helst. Om Rio fått dissa färdigt tidigare hade "givandet och tagandet" blivit bättre. Det blir skitbra humor att superfemman plockar isär F&F och att dom kontrar i slutändan.

F&F bjuder mycket på sig själva i Boston Tea Party och deras relation tas om hand på ett bra sätt. Boston Tea Party var helt enkelt skitbra!

Myggan då? Jag zappade tillbaks till Studio 60 efter tre minuter. Var det bra?


Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , , , ,

Inga kommentarer: