torsdag 15 oktober 2009

Slö kväll

Så här dagen efter en kvällsinspelning (vilket tekniskt sett betyder dubbel arbetsdag) har jag tagit det lugnt. Dessutom var det lämning inför Novellfilmssatsningen 2010 i veckan. Jag har skickat in en film som heter "Ärade kollega och vän" tillsammans med Way Creative Films och producent Susanne Lundberg. En fin liten historia som förmodligen är alldeles för enkelt berättad för att falla SFI i smaken: var är dom handikappade, invandrarna som sniffar lim i förorten, tänker dom.
Jag skulle väldigt gärna få 1,6 miljoner kronor för att regissera den. 3 pers vid mitt bord på jobbet har skickat in. Då kan man tänka sig hur många manus dom får från hela Sverige.

Annars har jag mest glott på TV ikväll. William Shatner-roasten sändes på Comedy Central och jag har faktiskt inte sett den. Tyckte den var väldigt, väldigt bra. Roast på Berns säsong 2 borde också låta deras hedersgäster komma in på en vit häst. Det tyckte jag var coolt. Jag gillar djur i TV. Försökte få upp Dregen på en häst i Morgonsoffan och han sa ja över telefon, fast han råkade vara i Tjeckien vid tillfället.

Efter Shatnerroasten var det Stockholm Comedy Festival. För er som inte är med på Komikerlistan (som är en mailinglista innehållande ganska många svenska ståuppkomiker) kan jag berätta att det debatterats lite kring "pappersarbetet" kring denna TV-produktion idag. Jag var inte bjuden till festivalen, så jag är inte så engagerad i diskussionen, annat än där det är lätt att bli det som TV-människa.

ROAs (som agerade produktionsbolag ihop med kanalen Comedy Central för nämnda produktion) ambitioner är berömvärda och varumärken som Sunny Standup, Christmas Comedy och vad-det-nu-heter-på-Skandia är redan begrepp i ståuppsverige. Men det smärtar mig att den höga kvaliteten vi har på den svenska ståuppscenen presenteras i form av ett dåligt student-TV-inslag.

Tittarsiffran för programmet Stockholm Comedy Festival låg i lördags på 9.000. Låt det förbli så. Men "for the record" Ahmed, Isak, Micke, Oredan och Jake: riktigt bra jobbat! Ni var kul.

Inga kommentarer: