fredag 20 mars 2009

Att sälja din programidé för TV

För att sälja in en TV-idé behövs det förutom tur och timing ett stort mått av talang. Den talangen kan man dela in i tre delar som jag skattar så här:

20% du har en bra idé

30% du har en gedigen kunskap om slotar och kanalpolitik

50% du är rätt person

Den här formeln har jag kommit fram till nu under 2009 när jag jobbar med egna grejer och inte andras. Ja, jag säger alltså att idén är relativt oviktig. Och då är det ändå den som ska bli själva TV-programmet.

För några år sen trodde jag det var annorlunda.

Jag skriver inte det här av nån slags bitterhet. Mitt utvecklingsarbete går ganska bra faktiskt. Det är mer för att konstatera att det krävs några hundår för lära sig en ny bransch.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Nja...
Med ganska många hundår avklarade skulle jag nog säga:

10% idé (vad?)
10% talanger (vem?)
30% produktion (hur?)
40% finansiering
10% rent jävla flyt med tajmingen

Johan S sa...

Anonym: vi är inte så oense. För rätt person anser jag motsvara dina "vem" och "hur". Tur la jag utanför och finansiering lägger jag i kanalpolitik. Pengar är politik, inte kreativitet.

Anonym sa...

Hej!
Vi är en grupp studenter på Malmö Högskola som håller på att utveckla en programidé till SVT vi har inte så mycket erfarenheter inom området och är tacksamma för all hjälp och tips vi kan få. om det är nått ni kommer på som man ska tänk på så tar vi gärna emot tips.

programide.mah@gmail.com

//Tack

Lukas sa...

jag letade också hur man ska skydda sig. kolla in denna diskussion på engelska. Den är grymt informativ:

http://ask.metafilter.com/7455/How-do-I-protect-or-copyright-my-new-TV-program-pitch

Anonym sa...

kass meningsuppbyggnad. Och vad betyder slottar?

Fick inte ut någonting av det här. Alls.

Och och..

Vet att det är något sent påkommet att kommentera men vad vad fasen.