lördag 28 mars 2009

Brocas punkt

I främre delen av hjärnan finns en liten del, som jag antar är döpt efter en forskare, med namnet Brocas punkt. Det är Broca som säger till dig att skrida till handling. Det är från dennna del av ditt huvud som en röst säger till dig: "nu ska jag starta en facebook-grupp".

I vår "kom-och-köp-värld" känner man väl till denna sanning och det är därför vi flera tusen gånger dagligen uppmanas med olika meningar med verb i. Det är verb som krävs för att komma åt Broca. Verben är dom som skapar handling i din hjärna.

Så nu fick ni lära er någonting samtidigt som jag ska skriva om gårdagen på Talk Comedy på Rica Talk Hotel. Viktor som konfade sa igår till publiken att om ni gillar något så ska ni skratta och applådera. Två verb. Och som dom lydde. Publiken var verkligen med på noterna igår. Får ni chansen att uppträda för trädgårdsmässepublik så ta den!

Återväxten i svensk stand-up finns där. Alla var jätteduktiga. När David Druid gick upp innan mig visade han dock lite mer power och det är väl på sätt vis skönt att se att det hjälper att ha hållit på några år. Jag avslutade sedan väldigt bra, lite nya grejer en hel del gamla av vilka jag faktist klantigt nog rev ett par. Men det verkade inte spela någon roll. Dom skrattade och applåderade för det. Broca (via Viktor) hade sagt åt dom.

1 kommentar:

Anders sa...

Man ska aldrig förstöra en god skröna, men jag har mest hört talas om Brocas area, som styr språkproduktionen.

Minnesregel från neuropsykologin:
Broca styr Produktion = BP = Brommapojkarna
Wernicke styr Förståelse = WF = Västra Frölunda

/Ryman