tisdag 12 maj 2009

Burberry eller Mulberry?

Manusmappen i min dator är verkligen en avgrund (fylld med skit kan ni lägga till om ni vill). Jag brukar säga att en sketch aldrig är oskriven. Ofta kan man ha nytta av idén eller något replikskifte i något annat sammanhang.

För fem år sen hörde jag Hej Domstol-vännerna Valle och Kalles röster i mitt huvud (obehagligt) när jag själv arbetade på en reklambyrå i Gamla Stan (i huvudsak ska sägas, fast mest ville jag nog skriva).
Jag skrev ner idén och skickade till Malmökumpanerna. Det sändes aldrig.

Snubblade över dokumentet idag. Jag har svårt att se vad jag ska ha för nytta av det någonsin, så varför inte paste:a på bloggen?
Lite roligt det där med Mul- vs Burberry. Annars rätt tjatigt...

--

Burberry eller Mulberry?
Domare
(läsarbrev)
Hej domstol!
Jag är trött på alla överklasslynglar i trakterna kring Stureplan som alla klär sig uniformt, men ändå tror att dom är nåt unikt. Stäm dom!
Göran

Åklagare
Ja, här måste det verkligen skipas rättvisa. Som åklagare känner jag samma sak - avskyr överklassuniformen med östermalmspage, Mulberry-halsduk/

Försvar
/Du menar Burberry

Åklagare
Nej, nej. Mulberry. ”The Mulberry look” brukar det heta

Försvar
Det är Burberry: ”The Burberry look”

Åklagare
Du blandar ihop. Mulberry startades av en engelsman och deras kännetecken är det rutiga mönstret i beiget, brunt och vitt.

Försvarare
Där har du fel. Det är Burberry som säljer Östermalmsatrappen.

Åklagare
Burberry säljer golfbagar. Burberry - golfbana. Mulberry - halsduk

Försvarare
Mulberry säljer väskor och Burberry kläder. Så har det alltid varit.

Åklagare
Men kom igen. Mulberry har en sån där härlig entrenpenörshistoria. Det startades av Roger från hans lilla, lilla lägenhet i London/

Försvarare
/med mamman som finansiär. Det hör du ju. Det luktar läderväskor lång väg.

Åklagare
Läderväskor? Där hör du! Burberry säljer golfbagar precis som jag sa.

Försvarare
Nej, nej! Du tänker på Mulberry. Burberry säljer den beige-brun-vita halsduken.

Åklagare
Mulberry, Burberry, Fruit of the loom. Skit samma tycker jag. Det hör inte till fallet.

Försvarare
Då är vi alltså överens om att det är Mulberry-halsduk vi menar?

Åklagare
Precis! Den halsduk som golfare har på sig när de inte är på golfbanan utan i trakterna kring Stureplan - Burberry.

Domare
Vänta nu killar! Är det Burberry eller Mulberry?

Försvarare
Mulberry

Åklagare
Burberry

Försvarare
Precis!

Åklagare
Exakt! Jag yrkar på att alla kring stureplan skall bära orange uniformer och ha fotbojor med 20 cm lång länk.

Domare
Nå, vad säger försvaret?

Försvarare
Jag håller med!

Domare
Då går jag på er linje och dömer alla som bär en Fruit of the Loom T-shirt kring Stureplan till att kvittera ut en orange uniform på Amerikanska ambassaden på Gärdesgatan 2 i Stockholm.

Inga kommentarer: