måndag 18 maj 2009

Gluttade på stand-up, konstaterade två saker

Har kollat lite stand-up sen hemkomsten, eftersom jag är lite krasslig. Konstaterar att Jason Rouse kör samma skämt hela tiden, åtminstone på det man ser på youtube. Jag minns det mesta han körde på Raw Comedy Cruise sedan förra gången i Sverige. Han är rolig som fan, men lite slö om du frågar mig. Därför extra kul när han blev häcklad för då visade han lite mer register. Det är förresten någon pajsare som filmat just den händelsen från Starlight-scenen. Kvaliteten är dålig, men man hör hyfsat. Svårt att tänka sig att det hela sker inför dryga tusen pers. Det var fett på plats.



Igår såg jag också en säkerligen tio år gammal stand-up special med Louis CK. Roligt att se utvecklingen hos min absoluta favoritkomiker. Då körde han mest observationshumor, som i princip vem som helst hade kunnat köra. Nuförtiden gräver han i ämnen som också i princip vem som helst kan gräva i, men det är så tydligt att det är just HAN som gräver. Det är en jäkla skillnad. Enda sättet att bli unik är att vara sig själv.

Jason och Louis har det gemensamt att dom är jäkligt utvecklade i sina scenpersonas. Så har dom hållit på ett tag också.

Inga kommentarer: