onsdag 22 augusti 2007

Att odla myten om sig själv (eller Le blogg officiel manifesto)

Att blogga är att odla myten om sig själv. Soran sa i söndags att det alltid är kul att läsa rookiekomikers bloggar efter en Big Ben-kväll. "I killed!" liksom.

Jag försöker vara ganska hård mot mig själv på den här bloggen när det gäller min stand-up. Jag är alltid missnöjd om jag inte får skratt på samtliga skämt. Det kan vara ett belåtet skrockande, men jag är f-n aldrig nöjd om det är tyst EN gång.

Ett okej gigg (som på MACK igår) innehåller sålunda misslyckade skämt. Ett bra gigg (Norra Brunn i lördags) har gett skratt på samtliga punkter.

Vidare så har jag kommit på att jag alltid ska skriva saker som jag skulle kunna säga till en person direkt i verkliga. På min förra blogg (innan blogspot) skrev jag att Göran Gabrielsson borde skjutas. Imitationer blir inte roliga av sig själv, menade jag. Det var ju lite ödets ironi att jag gav honom ett jobb i somras...

I TV-världen har jag en positiv spiral just nu. Jag är frilansare och alltid smått oroad över hur det ska gå. Jag kan vara öppnare med att skriva om när jag får lång näsa. Samtidigt vill man vara hyfsat professionell mot produktionsbolag och kanalerna. Jag kastar därför inte så mycket skit. Sen är det intressant när folk säger: "jag hörde att det går bra för dig". Efter några kontrollfrågor visar det sig att min blogg är källan. Jag vet därför att jag odlar myten om mig själv.

Ovanstående är då det jag kallar "mina högst subjektiva tankar om vad som händer bakom kulisserna på TV och i humorsvängen". Det andra är att jag vill bjuda på ett garv ibland. Att odla myten om sig själv enbart känns ovärdigt mot läsarna. Samtidigt som man vill skriva av sig (i dagboks-ishig form) vill man ju också att folk ska komma tillbaka.

Fick en kommentar om inlägget "Hittat på Strix": "Det här är det roligaste jag har sett på internet!!!". Kan man lyckas med det ibland blir bloggen BÅDE personlig och underhållande.

Två personer som lyckas med det är Schyffert och Marcus Johansson. Så bra hoppas jag att min blogg ska vara. För dom som gillar mig.


Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Inga kommentarer: