lördag 25 augusti 2007

Place your bets, gentlemen!

På tisdag 28 augusti är det Svenska Standup-galan 2007. Nu ska jag gissa vem som vinner priserna.

Årets manlige komiker: Schyffert. Dels är det "hans tur", dels är det ett mediemässigt smart val.
Årets kvinnliga komiker: Zinat Pirzadeh. Fick en känsla av hon skulle vinna idag. Mycket baserat på att hon var en av få kvinnliga komiker på stora scenen i årets Stockholm Live-säsong som inte vunnit priset.
Årets nykomling: I år har vi verkligen haft nykomlingar. Soran eller Björn. Jag gissar på Soran, eftersom han ska med på Best of Stockholm Live-turnén.

Enligt ovan är vad jag intellektuellt tror att Stock-gänget utser för vinnare. Också med tanke på att jag inte tror att det blir samma vinnare i år som något tidigare år.

Personligen tycker jag att om grundtanken är "Årets" komiker skulle det kunnat se annorlunda ut.
Schyffert har varit topp-tre-ståuppare i flera år, men av dom som imponerat mest på mig i år är Tobias Persson och Thomas Järvheden. Dock en bra vinnare med Mr. S.
I "kvinnliga" kategorin tycker jag Ann Westin är given. Ingen har så tydligt gått från habil till stjärna på ett år, som hon har gjort i år. Hon drar folk, levererar alltid och har blivit tio år roligare på ett år.
Nykomlingspriset har jag inga åsikter om. Det kommer nog bli ett bra val.

Sen delas det väl ut lite andra priser. Vet inte riktigt vad som belönas, men jag hoppas Linnell vinner ett pris för sin kreativitet att skapa nya klubbar. Han är en stjärna. Känns som att han måste vinna nu. Han kommer ju ligga närmare STOCK från och med nu och det skulle skapa trovärdighetsproblem om han får ett pris senare. Om nu nån bryr sig om en sån sak i ett pris som är 82 gånger mer internt än Guldägget.

På tisdag: facit. Ser fram emot det!


Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

3 kommentarer:

Anonym sa...

Årets manliga så tror jag nog också på schyffert, men jag skulle bli positivt överraskad om andré wickström kunde få det. inte för att schyffert inte förtjänar det, men för att jag tycker att andré är så underskattad.

Årets kvinnliga kan mycket väl bli Zinat.

Årets rookie får nog petra.

Hedersomnämnade hoppas jag på oslipat som gjort mycket för stand-up en i malmö och resten av landet.

Jag själv kommer få ett kul gig :)
Vi ses imorgon!

Johan S sa...

Ser fram emot att ses! Artistuppställningen är ett stort skäl till att jag kommer! Kanonbra imorgon!

Anonym sa...

vem vann soran eller björn?